Mitä HR on - HR-työ pähkinänkuoressa

Henkilöstöhallinnon eli tuttavallisemmin HR:n tehtävänä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita suunnittelemalla ja kehittämällä henkilöstöön liittyviä toimintoja. HR on osa organisaation inhimillisiä voimavaroja eli kaikkea mikä liittyy ihmisiin.

HR:n työtehtävät ovat monipuolisia ja eri kokoisissa organisaatioissa HR toteutuu eri tavoin, siinä missä pienemmässä organisaatiossa voi yhdistyä kaikki HR-roolit on todennäköisesti suuremmassa organisaatiossa moninaiset HR:n osa-alueet jakautuneet eri henkilöille. Mutta mitä sitten HR-ammattilaiset tekevätkään? Tässä blogipostauksessa avataan HR:n monipuolista työtä pähkinänkuoressa.


Kuva: Pixabay

Operatiivinen vai strateginen? Vai molemmat?

HR on mukana koko työsuhteen elinkaaressa, rekrytoinnista työsuhteen päätökseen. Tähän väliin mahtuu kuitenkin monenlaisia tilanteita ja monipuolisia työtehtäviä joita esimerkiksi on

  • HR-järjestelmien käyttö ja tuki
  • Työsuhdeasiat
  • Palkkahallinto
  • Rekrytointi, koulutus ja kehitys
HR toimii myös strategisena kumppanina johdolle vastaten esimerkiksi johdon ja esihenkilöiden kehittämisestä erilaisin koulutuksin ja infoin, työhyvinvoinnista niin esihenkilöiden kuin henkilöstön osalta, suoritusten ja onnistumisten palkitsemisesta ja tuloksellisuuden mittauksesta erilaisin mittarein.

Monipuolinen työnkuva antaa mahdollisuuden työskennellä oman osaamisen parissa sekä päästä kehittämään organisaation toimintoja HR:n näkökulmasta. Monipuolisen HR-ammattilaisen työtä yhdistää kuitenkin yksi asia; ihmiset. 


Kuva: Pixabay

It's all about the people

HR:n tavoitteena on tukea työn tuloksellisuutta ja organisaation liiketoiminnan mahdollista kasvua ohjaamalla oikeat ihmiset oikeisiin tehtäviin. Kaiken perusta on ihmiset ja osaamisen johtaminen.

Työelämän muutokset vaativat ihmisiltä ja organisaatioilta jatkuvaa oppimista ja kehittymistä. HR:n rooli työelämän muutoksien tuomissa haasteissa on merkittävä; hyvällä suunnittelulla ja ennakoinnilla pystytään tukemaan organisaation tulevaisuuden tarpeita ja strategian toteuttamista. Jatkuva muutos edellyttää osaamistarpeiden muutoksen ennakointia ja nykyisen sekä tulevan osaamisen analysointia. Ennakointitietoa osaamistarpeista voidaan hyödyntää työnantaja näkökulmasta osaamisen kehittämisen suunnittelussa ja rekrytoinneissa.

HR yhdistää liiketoiminnallisen osaamisen, ihmisten parissa työskentelyn ja hyvinvoinnista huolehtimisen samaan pakettiin ja HR-asiantuntija on moniosaaja jolla on kyky nähdä työnantajan sekä työntekijän näkökulma, hallita kokonaisuuksia ja toimia vaikeissakin tilanteissa. 


Lähteet:

Tilisanomat, Henkilöstöhallinto – oikeat ihmiset oikeisiin tehtäviin

Työterveyslaitos, Henkilöstöhallinto työkykyjohtamisen tukena

Visma, HR-työkalut puntarissa – mitä järjestelmiä kasvavan yrityksen HR tarvitsee?

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

HR-työn tulevaisuuskuva digissä