Mitä HR on - HR-työ pähkinänkuoressa
Henkilöstöhallinnon eli tuttavallisemmin HR:n tehtävänä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita suunnittelemalla ja kehittämällä henkilöstöön liittyviä toimintoja. HR on osa organisaation inhimillisiä voimavaroja eli kaikkea mikä liittyy ihmisiin.
HR:n työtehtävät ovat monipuolisia ja eri kokoisissa organisaatioissa HR toteutuu eri tavoin, siinä missä pienemmässä organisaatiossa voi yhdistyä kaikki HR-roolit on todennäköisesti suuremmassa organisaatiossa moninaiset HR:n osa-alueet jakautuneet eri henkilöille. Mutta mitä sitten HR-ammattilaiset tekevätkään? Tässä blogipostauksessa avataan HR:n monipuolista työtä pähkinänkuoressa.
Operatiivinen vai strateginen? Vai molemmat?
HR on mukana koko työsuhteen elinkaaressa, rekrytoinnista työsuhteen päätökseen. Tähän väliin mahtuu kuitenkin monenlaisia tilanteita ja monipuolisia työtehtäviä joita esimerkiksi on
- HR-järjestelmien käyttö ja tuki
- Työsuhdeasiat
- Palkkahallinto
- Rekrytointi, koulutus ja kehitys
Monipuolinen työnkuva antaa mahdollisuuden työskennellä oman osaamisen parissa sekä päästä kehittämään organisaation toimintoja HR:n näkökulmasta. Monipuolisen HR-ammattilaisen työtä yhdistää kuitenkin yksi asia; ihmiset.
It's all about the people
HR:n tavoitteena on tukea työn tuloksellisuutta ja organisaation liiketoiminnan
mahdollista kasvua ohjaamalla oikeat ihmiset oikeisiin tehtäviin. Kaiken perusta
on ihmiset ja osaamisen johtaminen.
Työelämän muutokset vaativat ihmisiltä ja organisaatioilta jatkuvaa
oppimista ja kehittymistä. HR:n rooli työelämän muutoksien tuomissa haasteissa on
merkittävä; hyvällä suunnittelulla ja ennakoinnilla pystytään tukemaan organisaation
tulevaisuuden tarpeita ja strategian toteuttamista. Jatkuva muutos edellyttää osaamistarpeiden
muutoksen ennakointia ja nykyisen sekä tulevan osaamisen analysointia. Ennakointitietoa
osaamistarpeista voidaan hyödyntää työnantaja näkökulmasta osaamisen kehittämisen
suunnittelussa ja rekrytoinneissa.
HR yhdistää liiketoiminnallisen osaamisen, ihmisten parissa työskentelyn ja hyvinvoinnista huolehtimisen samaan pakettiin ja HR-asiantuntija on moniosaaja jolla on kyky nähdä työnantajan sekä työntekijän näkökulma, hallita kokonaisuuksia ja toimia vaikeissakin tilanteissa.
Tilisanomat, Henkilöstöhallinto – oikeat ihmiset oikeisiin tehtäviin
Työterveyslaitos, Henkilöstöhallinto työkykyjohtamisen tukena
Visma, HR-työkalut puntarissa – mitä järjestelmiä kasvavan yrityksen HR tarvitsee?
Kommentit
Lähetä kommentti